Flytta till London Guide

Går du och drömmer om att flytta utomlands? Här är mina bästa tips!!

Sätt ett datum och köp din flygbiljett. Då kommer du ha ett datum att räkna ner till, och du vet att du är påväg, på riktigt alltså! Ladda hem någon ned räknar app och längta!


Spara pengar!!! Det här är så himla viktigt. Allt kostar så himla mycket i början. Det är hostell, depositioner, diskmedel och toapapper och allt som ska köpas, listan kan göras lång! Jag hade sparat ca 5000€ och det var nästan för litet. Sparkontot kan behöva tas av även efter man fått jobb pga som sjuka hyrorna här i London.

Ta reda på all fakta du kan tänkas behöva. Hur ska du bo första tiden? Vilka områden är bra och vilka ska du undvika? Ha så mycket koll innan du åker, så du slipper bli överraskad och besviken. DENNA sida är toppen för er som är sugna på London!


När du kommit fram ska du genast fixa ett abonnemang. Det är nödvändigt att ha ett engelsk nummer att sätta på ditt CV. Skriv ditt CV och börja söka jobb så snabbt som möjligt. Jag har förstått att det är nästan omöjligt att få hyra lägenhet innan man har jobb. Och man ska verkligen inte skriva på kontrakt innan man vet att man har en inkomst!!

Fixa boende. Jag hyr ett rum i ett s.k. Student Living (måste inte plugga för att bo här). Det funkar bra att börja med. Många bor på hostell första tiden. Det finns mycket hemsidor för att hitta ett rum att hyra och finns även grupper på facebook. Men betala aldrig förskott innan du sett lägenheten i verkligheten, i bästa fall ser lägenheten inte lika fint ut som på bild, i värsta fall fanns det aldrig någon lägenhet. Var inte för blåögd, finns många oärliga människor!



Köp ett Oyster card, för att kunna ta dig runt i kollektivtrafiken. Detta är SJUKT dyrt, £120 för zon 1-2 för en månad, men åker man fler än en gång per dag räknade jag att det lönar sig att köpa vecko/månads pass istället för att ladda kortet med en summa. 

Fixa ett bankkonto, jag gissar att de flesta arbetsgivare (så som min) inte tar emot utlänska konto nummer för att betala lön. 

När du blivit anställd ska du genast ansöka om ditt National Insurance number. Ring och boka tid för intervju. Det tog för mig en månad före de hade en tid som passade mig. Utan numret betalar man högre skatte procent, och därför vill man fixa det så snabbt som möjligt.



Låter det krångligt och svårt och skrämmande?
Ja, det är det, men jag tycker det är värt det!

Och känns det inte bra, svälj stoltheten och åk tillbaka hem. Det bästa med livet är att man får ångra sig, och inga beslut är för evigt. Frågor på det? Svarar gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar